Jan en Tita deden mee aan de Direct bespaaractie

Met de Direct Bespaaractie helpt de gemeente bewoners om energie te besparen. Kleine maatregelen zorgen al voor een lagere energierekening en een warm en comfortabel huis. De producten zijn gratis en worden in samenwerking met Haagse wijkinitiatieven en sociale ondernemingen in huis geïnstalleerd.

‘Radiatorfolie, LED-lampen en een waterbesparende douchekop. Het lijken allemaal kleine dingen, maar het is wel heel fijn dat iemand die er verstand van heeft dit allemaal installeert’, aldus Jan Brouwer. ‘Wij wisten echt niet dat dit soort dingen bestonden en waar we ze vandaan zouden moeten halen.’

Van het één kwam het ander

Jan Brouwer woont met zijn vrouw Tita Zeillemaker in een huis uit 1903 in het Bezuidenhout. ‘We hebben een enorm hoge gasrekening; het lijkt soms wel alsof we voor heel Den Haag stoken’, grapt Tita. ‘Daarom gingen we nadenken over betere isolatie. Vooral vanwege de financiën, we willen graag een lagere energierekening. En je hoort er tegenwoordig veel over. Van het één kwam het ander.’

Goede subsidieregelingen

‘Toen het dak aan vernieuwing toe was, hebben we het gelijk goed geïsoleerd. Vervolgens zijn alle ramen vervangen door dubbel glas en hebben we ook gelijk zonnepanelen laten installeren. Een hele operatie, waarbij we gelukkig gebruik konden maken van goede subsidieregelingen. En we hopen alles natuurlijk de komende jaren terug te verdienen’, vervolgt Tita.

Jan Brouwer en Tita Zeillemaker doen mee met Direct bespaaractie

Jan Brouwer en Tita Zeillemaker

Handig en gratis

‘Toevallig kregen we kort daarna een folder in de brievenbus over de Direct Bespaaractie’, gaat Jan verder. ‘We wisten eigenlijk niet van dit soort kleine maatregelen, laat staan waar je ze vandaan haalt en hoe je ze installeert. Dus het kwam heel goed uit dat er iemand op afspraak langskwam om alles te installeren. De installateur is het hele huis doorgelopen. Er is voor zo’n 5 meter radiatorfolie aangebracht, er zijn 12 nieuwe ledlampen ingedraaid, een waterbesparende douchekop aangebracht en we hebben een stekkerdoos, waarmee je stand-by apparatuur kan uitzetten. Allemaal heel handig. En alles was gratis.’

Een muts en das op

Wat alle maatregelen uiteindelijk betekenen voor de energierekening, zal pas blijken als deze op de deurmat ligt. Maar het wooncomfort is in elk geval al wel verbeterd. Tita: ‘We zeiden tegen elkaar: het is net alsof ons huis nu een muts op en een das om heeft. We merken het verschil: het is overal lekker, gelijkmatig warm. En de isolatie houdt in de zomer ook weer hitte tegen.’

Hulp bij installatie

Ook Hans Kroemer maakte gebruik van de Direct Bespaaractie. Hij woont met zijn vrouw in een VvE-appartement uit 1975 in het Benoordenhout en zag een aankondiging van de actie in de Haagsche Courant. ‘Ik had zelf al een paar spaarlampen en radiatorfolie gekocht, maar ik kon wel wat extra hulp gebruiken bij het installeren ervan. Want de lampen waren verkeerd ingedraaid en radiatorfolie schijn je niet tegen de muur achter de radiator, maar tegen de radiator zelf te moeten vastmaken’, aldus Hans.

Hans Kroemer met douchekop Direct bespaaractie

Hans Kroemer

12 LED-lampen

De installateurs van Schroeder van der Kolk (met wie de gemeente samenwerkt voor deze actie) kwamen als geroepen. Hans: ‘In totaal zijn er twaalf LED-lampen ingedraaid, is er bij twee radiatoren folie aangebracht en hebben we een waterbesparende douchekop gekregen. Dubbel glas hadden we al. De technische commissie van de VvE verduurzaamt het appartementencomplex aan de buitenkant. Ik verwacht dat al deze maatregelen zorgen voor een lagere energierekening en meer wooncomfort. Een mooi resultaat van deze actie. Ik heb Schroeder van der Kolk nog een bedankbriefje gestuurd, want ze hebben het bijzonder goed gegaan, het waren keurige mensen. De heren waren representatief en heel voorkomend.’

Iets voor u?

Wilt u ook meedoen aan de Direct Bespaaractie? Meer informatie vindt u op de pagina Direct bespaaractie.

Ook interessant