Het dak van de maand februari

De Haagse daken zijn de perfecte schakel in een duurzame stad. Je kunt er zonnepanelen op leggen, of het gebouw energiezuinig maken door het dak te beplanten of wit te maken. Elke maand zet de gemeente een bijzonder dak in het zonnetje. Dit keer is dit het dak van tramremise Zichtenburg, aan de Meppelweg. 

André en Ian van HTM namen deze maand de gouden dakpan in ontvangst.

'We willen zo zuinig mogelijk met energie omgaan'

Mede dankzij André de Niet en Ian Bovelander van HTM liggen er al 1.400 zonnepanelen op het dak van tramstalling Zichtenburg. Ze wonnen daarmee de ‘gouden dakpan’. 

André de Niet werkt al 35 jaar voor HTM. Het vervoersbedrijf verzorgt een groot deel van het openbaar vervoer in de Haagse regio. André: ‘Het openbaar vervoer is een duurzame manier van reizen, maar we zijn ook grootverbruiker van energie. We willen daar zo zuinig mogelijk mee omgaan.’ Een paar jaar geleden zette HTM samen met de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag), gemeente Den Haag, TNO en RET op papier hoe ze het energieverbruik en de CO2-uitstoot gaan terugdringen.

Vijf voetbalvelden groot dak

André werkt momenteel met vier collega’s, onder wie projectleider Ian Bovelander, aan de verduurzaming van het dak van remise Zichtenburg. Deze tramstalling is te vinden bij de Haagse wijken Bouwlust en Houtwijk. André: ‘Het dak is wel vijf voetbalvelden groot. We denken aan zonnepanelen, daglichtkoepels, witte en groene daken en een warmtekas om warmte op te slaan. Die ideeën moeten we goed onderbouwen en financieel verantwoorden. Daar hoort ook de aanvraag van subsidies bij, waaronder de SDE++-regeling voor zakelijke zonnepanelen. Inmiddels zijn we gestart met het plaatsen van 1.400 zonnepanelen, die zijn goed voor 500.000 Wattpiek. De bedoeling is dat we volledig energieneutraal worden en dat ook onze elektrische voertuigen er op kunnen rijden.’

Groene en witte daken

De elektriciteitshuisjes bij de stalling worden in de zomer behoorlijk warm binnen, soms wel 40 graden. André: ‘We hebben vijf van deze daken groen gemaakt met sedumplantjes. Acht daken zijn wit gemaakt. Ook hiervoor hebben we subsidie ontvangen. Metingen laten zien dat de ruimtes ’s zomers de helft minder airconditioning nodig hebben!’

Daglicht in de werkplaats

Het idee voor de warmtekas heeft het helaas niet gehaald, maar de lichtkoepels gaan er komen. André: ‘De werkplaats heeft nu geen daglicht. Er wordt 24/7 gewerkt, dus er brandt dag en nacht licht. De lichtkoepels zijn 2,5 bij 2,5 meter groot en er zit een spiegel in die meedraait met de zon. Daardoor draait het licht zoveel mogelijk de werkplaats in. De spiegel werkt op een klein zonnepaneeltje. De 25 lichtkoepels staan gelijk aan het opwekken van kunstlicht door 350 zonnepanelen. Onze werknemers kunnen niet wachten tot de koepels er zijn en ze overdag in daglicht kunnen werken.’

Op het dak van remise Zichtenburg liggen al 1.400 zonnepanelen.

Groene omheining

André: ‘Verder hebben we een groene omheining, die ook geluid reduceert. En als kers op de taart plaatsen we insectenhotels. En wist je al dat een deeltraject van een van onze trams op zonne-energie rijdt? Dat wordt de toekomst.’

Ideeën van de werkvloer

‘In de 35 jaar dat ik hier werk in de stroomvoorziening weet ik als geen ander hoeveel er wordt verbruikt en hoeveel je kan besparen. Zodra je alles op grote schaal ervaart, besef je dat je alles moet aangrijpen om duurzamer te zijn. Je zet thuis ook geen kachel aan met het raam open’, aldus André. Ian Bovelander: ‘De beste ideeën komen vaak van de werkvloer. We zijn er trots op dat mensen zoals André een grote stap voorwaarts in onze duurzame transitie zetten.’