Duurzaam onderhoud in de Tomatenstraat

Hanny en Martine wonen in de Tomatenstraat op nummer 55 en 57. De buurvrouwen vormen samen een VvE. Ze vroegen een lening aan bij het Duurzaamheidsfonds en lieten het lekkende dak vervangen, isolatie plaatsen en de voor- en achtergevel repareren.

Hanny bij de scheur in de voorgevel.

Hanny: ‘We wonen in een tussenwoning uit 1928. Ik heb de parterre en de eerste en tweede verdieping. Martine heeft een dubbel bovenhuis. Onze VvE bestaat vanaf 2015. Daarvoor was er ook een VvE, maar die was slapend – daar werd niks mee gedaan. Ik woon hier al sinds 2000. Martine is hier komen wonen in 2015. Toen moest de VvE actief opgericht worden, in verband met de verkoop aan Martine.’

De druppel

Martine: ‘In 2015 zijn we direct geld in de pot van de VvE gaan stoppen, omdat we wisten dat er onderhoud aankwam. Meteen maandelijks een bedrag. We wisten al dat het dak niet al te goed was en dat we daar kosten aan zouden krijgen. We puzzelden al: voor welke kosten komen we te staan en hoe gaan we dat oplossen? Bij Hanny lekte het dak weleens, dat hebben we steeds tijdelijk laten oplossen. Er zijn dus steeds reparaties geweest, maar vorig jaar kwam er echt aardig wat water naar binnen in de slaapkamer van mijn dochter. Dat was de druppel!’

Hypotheek of Duurzaamheidsfonds?

Martine: ‘Ik ben gaan zoeken naar manieren om voldoende geld in de pot te hebben voor onderhoud. Toen kwamen we het Duurzaamheidsfonds tegen. Hanny heeft vervolgens contact opgenomen met de VvE-balie van de gemeente en gevraagd wat dit fonds precies inhoudt. We hebben ook gekeken naar een hypotheek, maar het was handiger om geld te lenen via dit fonds. Je sluit de lening af op de VvE. Als ik verhuis, dan blijft de lening op naam van de VvE staan. Het fonds geeft de zekerheid dat je het onderhoud kan betalen. Anders hadden Hanny en ik nu zeker wel 10.000 euro per persoon moeten betalen aan onderhoudskosten.’

Een onderhoudsplan

Daarna vroegen Martine en Hanny bij de gemeente subsidie aan voor het maken van een Meerjaren Duurzaam Onderhoudsplan (MDOP). Martine: ‘Dat gaf ons een heel helder beeld wat we de komende twintig jaar kunnen verwachten aan onderhoud en verduurzaming. Bijvoorbeeld dus dakisolatie en het repareren van de voor- en achtergevel.’

Dakisolatie

Martine: ‘Op advies van de VvE-balie laten we meteen het dak isoleren. Eigenlijk wel slim, want we betalen toch ook al arbeidskosten voor de reparatie van het dak. De aannemer heeft de offerte gemaakt voor de isolatie. Die hebben we naast de voorwaarden van de gemeente gelegd. We laten tien centimeter isolatie plaatsen. Hiermee zijn we voorbereid op gasloos verwarmen, want doorvoor moet je een goed geïsoleerd huis hebben.’

De scheur 

Martine: ‘Uit het MDOP kwam ook het werk aan de voor- en achtergevel naar voren. Er zit al een tijdje een grote scheur in de gevel. Hier is ook een aannemer voor langs geweest. Die scheuren zag je in de hele Tomatenstraat. Dat is een foutje geweest bij de bouw.’

Eind goed al goed

Eind november zijn de eerste werkzaamheden aan de gevel uitgevoerd. Eind goed al goed!

Tips voor andere VvE’s:

  • Echt zelf een VvE besturen is wel iets anders dan gewoon VvE-lid zijn in een appartementencomplex. Het is veel uitzoekwerk. Daar moet je rekening mee houden en tijd voor vrijmaken.
  • Een MDOP is een aanrader. Met de subsidie van de gemeente betaal je hier een stuk minder voor. Je krijgt een kant en klaar plan met foto’s hoe je je onderhoud zou kunnen vormgeven in de komende twintig jaar. Het geeft inzicht en handvatten.
  • Het is wel ingewikkeld, zo’n VvE. Wij hebben heel goed contact gehad met de VvE balie. Dat raden we echt aan.
  • Houd rekening met vertraging van de werkzaamheden. Soms heeft een aannemer geen tijd. Wij hebben zelfs een aannemer gehad die niks meer liet horen. Toen moesten we een ander zoeken.