Haagse aanpakkers: 24 Bezuidenhoutse huishoudens delen 4 auto’s

De deelauto maakt een vliegende start in Bezuidenhout. 24 huishoudens begonnen op 1 februari aan een proefperiode. Gedurende een half jaar gaan ze in een coöperatie gebruikmaken van 4 auto’s en uitproberen of dit concept iets voor hen is.

‘Dit wil ik: auto de deur uit, minder autorijden, meer delen. Zo moet het.’ Toen Lauri de Boer uit de Adelheidstraat in oktober een folder van Deel in de bus vond, was ze meteen enthousiast. Het concept van Deel is dat je met mensen in je buurt binnen een coöperatie een elektrische auto deelt. Elektrisch rijden, minder auto’s en meer ruimte op straat. Dat is niet alleen duurzaam, ook het idee van een coöperatie spreekt De Boer aan. Een auto huren via Greenwheels of Sixt is misschien makkelijker, maar dat een burencoöperatie geen commercieel belang dient en vooral een bijzondere manier is om nieuwe mensen te leren kennen, vindt ze sympathiek.

 Lauri de Boer, 1 van de deelnemers van de deelautocoöperatie, heeft net de sleutel van 1 de deelauto’s opgehaald. 

Proefperiode
Binnen een coöperatie heb je natuurlijk te maken met regels en afspraken. De vraag of dat lastig is, kan De Boer nog niet beantwoorden, omdat tot nu toe al het voorwerk is verricht door Walter Dresscher van Deel. Maar ze kan zich voorstellen dat er na 1 februari, als de auto’s geleverd zijn en gebruikt kunnen worden, discussies komen. De Boer heeft de andere deelnemers medio januari online ontmoet tijdens een Zoombijeenkomst. Daar is onder meer gesproken over de invulling van de proefperiode. Gedurende een half jaar worden de eigen auto’s tijdelijk opgeslagen en kunnen de deelnemers ervaring opdoen met het delen van een auto binnen de coöperatie. Na die 6 maanden kunnen ze aangeven of ze doorgaan of niet. Volgens De Boer, die zelf een gezin met 3 kinderen in de puberteit heeft, bestaat de coöperatie op dit moment uit enkele gezinnen en vooral veel stellen en alleenstaanden. De oudste deelnemer schat ze qua leeftijd op 70 jaar. De belangrijkste argumenten om de eigen auto weg te doen zijn dat die niet nodig is voor het woon-werkverkeer en sowieso te weinig wordt gebruikt. Uit de reacties tijdens de Zoombijeenkomst maakt De Boer op dat er met het autodelen 8 tot 10 eigen auto’s zullen verdwijnen.

Kosten
Verder verwacht ze zelf maandelijks tussen de 100 en 200 euro op haar autokosten te besparen. Hoeveel precies is afhankelijk van hoeveel ze daadwerkelijk gaat rijden. Op grond van een analyse van de ritdoelen en het verwachte aantal rijuren en -kilometers betaalt De Boer maandelijks een voorschot. Het daadwerkelijk gebruik wordt bijgehouden in de app en na een half jaar, net als bijvoorbeeld bij een energieleverancier, verrekend. Met dezelfde app kunnen de deelnemers een auto ook reserveren en open maken. ‘Het is het mooiste als binnen zo’n coöperatie de profielen van de deelnemers zo verschillend mogelijk zijn’, stelt De Boer. ‘In ons geval hebben veel deelnemers aangegeven dat ze de auto voor een weekendje weg willen gebruiken. Dat wordt dus nog spannend’, lacht ze. Om teleurstellingen te voorkomen, kan er bij teveel reserveringen op hetzelfde moment tegen dezelfde voorwaarden worden teruggevallen op auto’s van Greenwheels.

Potentie
Op 1 februari ging de coöperatie van start met 4 auto’s: 2 nieuwe elektrische Renault Zoe’s, 1 Nissan Leaf en 1 hybride privéauto die iemand binnen de coöperatie ter beschikking stelt. De auto’s zijn zo over de wijk verdeeld dat iedere deelnemer binnen 300 meter van zijn huis een auto heeft. De privéauto (zonder app) staat tijdelijk ter beschikking, omdat de dealer op korte termijn geen grote auto voor gezinnen kon leveren. ‘Het is nog een beetje pionieren’, zegt De Boer, die samen met wijkgenoten Kim Wissink, Tom van den Berg en Rick Dopmeijer op dit moment de ledenraad van de coöperatie vormt. Samen proberen ze hun enthousiasme voor dit initiatief verder uit te dragen binnen de wijk. Want volgens De Boer is er in Bezuidenhout voldoende potentie voor meer deelnemers. Het is financieel interessant voor mensen die de auto niet zoveel gebruiken, maar ook als je vaker rijdt kan het geld besparen en is het natuurlijk duurzaam. ‘We zouden het liefst 8 tot 10 auto’s willen waarmee we tot zo’n 60 tot 70 leden kunnen bedienen. Groter dan dat willen we niet worden, want we willen onze leden wel blijven kennen. Dan zou je een tweede coöperatie moeten oprichten.’

Meer weten?
Meer informatie vindt u op wijzijndeel.nl of mail naar deelbezuidenhout@gmail.com.

Bijschrift: De deelnemers van de deelautocoöperatie ontvangen de sleutels van de deelauto’s. (Foto: Valerie Kuypers)